FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Dlaczego mój filtr DPF jest zapchany sadzą?
Przyczyną takiej sytuacji jest awaria w układzie paliwowo-powietrznym, do najczęstszych możemy zaliczyć:
• Awarię zaworu EGR oraz chłodnicy spalin
• Zużyte wtryskiwacze układu Common Rail- w niewłaściwy sposób rozpylają paliwo w komorach spalania. Zbyt duża ilość paliwa w stosunku do ilości powietrza spowoduje silne na czarno i ilości sadzy
• Wadliwe czujniki różnicy ciśnień przez i za filtrem
• Nieszczelny układ dolotowy
• Niesprawny czujnik temperatury na filtrze DPF
• Uszkodzona turbosprężarka- może być powodem przedostawania się oleju silnikowego do układu dolotowego i dalej do komór spalania. Spalanie oleju silnikowego będzie powodem powstawania większych ilości dymu i sadzy.
• Rzadko wymieniany, zatkany filtr powietrza- utrudnia dopływ powietrza do turbosprężarki i komór spalania, przez co trafia do nich zbyt mało powietrza. Spalanie zbyt bogatej mieszanki powoduje powstawanie dużych ilości dymu oraz sadzy
• Uszkodzony 5 wtrysk
• Uszkodzony (lub zabrudzony) przepływomierz powietrza- na skutek wadliwych wskazań komputer ECU nie będzie w stanie dobrać odpowiednich ilości paliwa do ilości powietrza. A to jak już wiemy, jest powodem powstawania dużych ilości czarnego dymu i sadzy, która zapycha filtr DPF
• Zużyte świece żarowe- nie są w stanie odpowiednio podgrzać komór spalania, przez co emisja sadzy jest znacznie wyższa od standardowej w czasie pierwszych minut jazdy
• Zużyte pierścienie tłokowe- powodują przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania. Spalanie oleju silnikowego jest powodem powstawania dużej ilości dymu i sadzy
• W przypadku „mokrego filtra” brak płynu ELOYS do filtrów FAP
• Nieszczelność obudowy stalowej filtra DPF
• Nieprofesjonalny chiptuning
• Stosowanie zamienników filtrów cząstek stałych
• Krótkie odcinki jazdy. Przerywanie automatycznego trybu wypalania sadzy podczas jazdy
Dlaczego mój filtr DPF jest zapchany popiołem?
Popiół w filtrze DPF to dobra informacja, zazwyczaj świadczy o dobrej kondycji układu paliwowo-powietrznego. Filtr spełnił swoje zadanie napełnił się i trzeba go zregenerować lub wymienić na nowy.
Poniżej przyczyny nadmiernego zapychania filtra DPF popiołem:
- Brak stosowania niskopopiołowych olejów silnikowych.
- W przypadku mokrego filtra cząstek stałych typu FAP, częste tankowanie paliwa.
- Każdorazowe otwarcie wlewu paliwa powoduje „wstrzyknięcie” dodatku do paliwa. Efektem ubocznym spalania tego typu dodatków jest popiół trafiający do kanałów filtra.
- Produkty zużycia silnika i korozji trafiające do filtra DPF.
Niskiej jakości paliwo oraz stosowanie dodatków do paliwa.
Czy filtr DPF po regeneracji można porównać do nowego?
Odpowiedź brzmi: TAK. Możliwość zastosowania dwóch metod (Hydrodynamika oraz wypalanie piecowe) daje pewność, że filtr po regeneracji jest w pełni sprawny. Przed przystąpieniem do regeneracji filtr przechodzi tzw. Weryfikację wstępną m.in. są robione pomiary przepływu powietrza, przeciwciśnienia, dokumentacja zdjęciowa oraz inspekcja monolitu i obudowy filtra. Po regeneracji filtry przechodzą kontrolę końcową. Gdy wszystkie elementy zostaną sprawdzone i mamy pewność, że filtr osiągnął wartości fabryczne, to wtedy taki filtr zostaje przekazany do klienta.
Czy jak wyczyszczę filtr to problem nie wróci?
Jeśli wszystkie usterki zostaną usunięte i nie pojawią się nowe usterki filtr powinien pozwolić na przejechanie 150 km do 400 km.
Czy usuwamy filtry DPF?
Nie usuwany filtrów DPF ponieważ jest to nielegalne i podlega karze grzywny (zarówno dla mechanika jak i właściciela pojazdu).
Dodatkowo pojawiają się projekty ustaw, które będą zmuszały Stacje Kontroli Pojazdów do pomiarów ilości cząstek stałych w spalinach- jeśli dany samochód według producenta ma spełniać normę spalin EURO6 a filtr został usunięty i normy są przekroczone samochód nie przejdzie PRZEGLĄDU REJESTRACYJNEGO. Dodatkowo warto nadmienić iż samochód który ma wycięty DPF zostanie zatrzymany przez Niemiecką/Austryjacką policje i zostanie zbadana norma emisji spalin to mandat wyniesie 3500€. W Polsce ITD bądź policja może nałożyć mandat do 5 000zł.
Koszt regeneracji jest zbliżony do kosztu usunięcia i wyprogramowania filtra DPF.
Jak można rozpoznać, że filtr DPF jest pełny?
- Zwiększone zużycie paliwa
- Częste wypalania filtra DPF
- Tryb awaryjny oraz obniżenie mocy samochodu
- W skrajnych przypadkach samochód może wcale nie odpalić
Czy można jeździć z zatkanym filtrem DPF?
W naszego doświadczenia nie warto ryzykować, zatkany filtr prowadzi lub może prowadzić do:
- Zwiększonego zużycia paliwa
- Uszkodzenia turbosprężarki z uwagi na wzrost przeciwciśnienia w układzie wydechowym
- Zatarcia silnika
- Podczas częstych prób wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych, inicjowanych automatycznie przez sterownik silnika lub co gorsze wymuszanych komputerowo przez niektórych mechaników, dochodzi do rozrzedzenia oleju silnikowego niespalonym paliwem, dotryskiwanym do cylindrów podczas wypalania filtra DPF
- Rozcieńczony olej traci swoje właściwości smarne co doprowadza do zatarcia, najczęściej w pierwszej kolejności turbiny ponieważ dodatkowo podczas tzw. wymuszonej regeneracji pracuje ona w znacznie podwyższonej temperaturze ale także całego silnika
- W nowszych silnikach przy zatkaniu filtra cząstek stałych następuje odliczanie 1000km od wykrycia awarii w układzie oczyszczania spalin, jeśli nie usuniemy usterki/zregenerujemy filtra DPF/SCR przed limitem 1000km samochód stanie i pozostanie nam tylko wezwać lawetę
Na czym polega profesjonalna usługa regeracji filtra DPF, KAT lub SCR?
W najprostszych słowach regeneracja polega na usunięciu wszystkich zanieczyszczeń, które znalazły się w filtrze cząstek stałych z użyciem odpowiedniej metody czyszczenia odpowiednio dobranej do rodzaju zabrudzeń, jakie znalazły się w filtrze.
W naszej firmie posiadamy obie najbardziej skuteczne metody czyszczenia filtrów DPF, KAT oraz SCR.
Jako jedyni w regionie posiadamy PIEC DO WYPALANIA oraz maszynę, która wykorzystuje metodę HYDRODYNAMICZNĄ.
W większości przepadków metoda hydrodynamiczna wystarczy, żeby przywrócić filtr do przepływów fabrycznych, jednak w skrajnych przypadkach przed metodą hydrodynamiczną niezbędne jest zastosowanie PIECA DO WYPALANIA FILTRÓW DPF- mówimy tu o filtrach po awarii TURBINY, WTRYSKÓW LUB ZAWORU EGR, gdzie filtry po takich usterkach są zalane olejem, olejem napędowym lub połączeniem sadzy z obiema substancjami.
Piec pozwala na powstanie popiołów z wyżej wymienionych zabrudzeń.
Czyszczenie HYDRODYNAMICZNE polega na obustronnym wypłukiwaniu zabrudzeń z wykorzystaniem odpowiednich detergentów oraz sprężonego powietrza połączonego z wodą. W efekcie staje się on równie sprawny, co nowa część. Aby się o tym upewnić, wykonujemy specjalne testy i badamy filtr kamerą endoskopową – dzięki temu możemy zapewnić naszych klientów o skuteczności przeprowadzonych prac.
Po zakończonym procesie regeneracji klient otrzymuje raport z całego procesu regeneracji wraz z pomiarami oraz dokumentacją zdjęciową.
Czy samemu mogę wymieniać filtr DPF?
Filtry, które były dmuchane nie są czyste- jedynie zostały pozbawione niewielkiej części powierzchniowych zabrudzeń, głównie popiołów. Filtry po takim zabiegu często ulegają uszkodzeniu poprzez wbicie sadzy w lamele monolitu DPF, co zwiększa ciśnienie w układzie oczyszczania spalin.
Dmuchanie nie usunie resztek oleju, sadzy czy oleju napędowego a tylko utrwali zabrudzenia. Często filtry dmuchane i po wypalaniu statycznym ulegają uszkodzeniu tj. temperatura podczas wypalania statycznego za pomocą komputera jest na tyle wysoka, że powoduje topienie się monolitu, co skutkuje uszkodzeniem jego struktury. Po takim zabiegu filtr jest do wyrzucenia.
Poniżej przykładowe zdjęcie, gdy mechanik doprowadził do stopienia monolitu poprzez wypalanie statyczne po dmuchaniu (1 zdjęcie samochód osobowy, 2 ciężarowy).
Czy czyszczenie myjką wysokociśnieniową to dobry pomysł?
W naszej ocenie to jeden z gorszych pomysłów na pozbycie się problemu z filtrem DPF. Ciśnienie, które panuje na wylocie z myjki jest zbyt wysokie i „tnie, kroi” monolit i go trwale uszkadza. Dodatkowo jednym z najważniejszych elementów procesu regeneracji jest suszenie takiego filtra więc jeśli jakimś cudem nie uszkodzony filtra w 100% zamontujemy go, to mokry filtr nie będzie spełniał swojej funkcji i znów się zabije.
Poniżej przykładowe zdjęcia po myjce wysokociśnieniowej.
Czy próba samodzielnej regeneracji za pomocą płynu do czyszczenia DPF lub kominków działa?
Z obserwacji filtrów, które do nas trafiają po takim zabiegu, zdecydowanie odradzamy takie metody. Próby takiej regeneracji często kończą się uszkodzeniem monolitu i jego przepaleniem. Po zalaniu filtra tego typu chemią i zostawienie niewypłukanej chemii z włączonym silnikiem powoduje bardzo duże temperatury w samym filtrze i go uszkadza.
Poniżej przykładowe zdjęcia.
Dlaczego jesteśmy przeciwnikami stosowania środków do oleju typu „CERAMIZER”?
Gdy mamy nieszczelność i olej z ceramizerem dostaje się do układu oczyszczania spalin tworzy na katalizatorze lub filtrze cząstek stałych ceramiczną skorupę, która zmniejsza powierzchnię katalityczną (co skutkuje błędem z układu oczyszczania spalin lub niską skutecznością katalizatora), zmniejsza przepływ lub całkowicie go uniemożliwia.
Dlaczego rekomendujemy czyszczenie chłodnic spalin co 2 regenerację filtra DPF lub obligatoryjnie po awarii zaworu EGR?
Chłodnica spalin gromadzi duże spore ilości sadzy ponieważ przelatują przez nie spaliny. Przy większych przebiegach lub po awarii w układzie paliwowo-powietrznym, chłodnica ma ograniczony przepływ powietrza, co skutkuje jej przepaleniem i ubytkiem płynu chłodniczego, który przy przedostawaniu się do układu oczyszczania spalin może uszkodzić KATALIZATOR, DPF lub SCR. Często powodem różnych „dziwnych” błędów jest właśnie chłodnica spalin.
Poniżej przykładowe zdjęcia chłodnic przed i po procesie czyszczenia.
Czy warto wyczyścić DPF? Czy lepiej go wypalić?
Odpowiedź na to pytanie wymaga świadomości procesów zachodzących wewnątrz filtra DPF. Na rynku dostępnych jest wiele opcji usprawnienia filtra cząstek stałych z różnym efektem końcowym.
Wymuszona regeneracja statyczna w pojeździe
Wypalanie statyczne poradzi sobie jedynie z powierzchniową warstwą sadzy, ta opcja jest tymczasowym rozwiązaniem, które usunie jedynie sadzę ale nie popiół.
Stosowanie płynów czyszczących do filtr DPF
Niektóre preparaty czyszczące zastosowane w odpowiedni sposób, mogą ułatwić oczyszczenie filtra z sadzy, lecz nie usuną popiołu. Na rynku dostępnych jest również wiele produktów, których zastosowanie w żaden sposób nie przekłada się na poprawę stanu filtra. Płyny czyszczące mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego poprzez przemieszczenie się popiołu w głąb filtra blokując go jeszcze bardziej. Na domiar złego źle zastosowany płyn do czyszczenia DPF może uszkodzić monolit filtra. Płyny do czyszczenia DPF zwiększają temperaturę wewnątrz filtra co bardzo często skutkuje stopieniem/nadtopieniem monolitu filtrującego powodując jego nieodwracalne uszkodzenie.
Usunięcie filtra DPF
Usuwając filtr DPF możesz doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki z racji braku nadciśnienia od strony wydechu.
Zabieg taki zatruwa również środowisko naturalne. Twój samochód może nie przejść przeglądu technicznego, a Ty możesz dostać mandat wraz z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. W wielu krajach UE podczas kontroli policji na drodze sprawdzana jest emisja spalin. Jeżeli filtr jest usunięty samochód zostaje zatrzymany.
Wypalenie filtra DPF
Popiół jest substancją powstałą po procesie spalania, zatem nie da się go bardziej wypalić. Wszelkie próby wypalenia filtra czy na pojeździe, czy po jego demontaży usuną jedynie sadzę, nie mając wpływu na zawartość popiołu we wkładzie filtra DPF, dlatego filtr „napełniony popiołem” zwyczajnie spełnił swoje zadanie i trzeba go opróżnić specjalistyczna metodą hydrodynamiczną.
Wymiana DPF na nowy
Czyszczenie hydrodynamiczne filtra DPF po jego demontażu z pojazdu
Najlepszą metodą usprawnienia zatkanego filtra cząstek stałych i przywrócenia jego parametrów jest metoda czyszczenia hydrodynamicznego specjalistycznym urządzeniem po wcześniejszym demontażu filtra z pojazdu. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej procedury usunięciu podlega sadza, popiół oraz inne zabrudzenia powstałe podczas procesu spalania paliwa.
Czyszczenie metodą piecową
DPF PRO OPOLE jako jedyni w regionie posiadamy metodę piecową.
Metoda piecowa jest przez nas stosowana do najcięższych przypadków zabrudzeń, których nie usuniemy metodą hydrodynamiczną m in. Oleje (po wszelkiego rodzaju awariach turbosprężarki oraz układów połączonych, oraz po awarii układu zasilania paliwem. Z tymi zabrudzeniami metoda hydrodynamiczna sobie nie poradzi.